Ako podporiť používanie zraku pri jedení? (2)

Pozrite si videjko o tom, ako môžete zrak dieťaťa podporiť úpravou jeho dojčenskej fľaše počas jedenia. Prinášame vám aj článok Ako podporiť zrak dieťaťa s centrálnou/kortikálnou poruchou zraku (CVI)

Vydané  7. apríla 2020, zverejnil 

Akákoľvek zručnosť, vrátane používania zraku, nemá pre dieťa veľký zmysel, ak ju nepoužíva v reálnych životných situáciách, teda napríklad pri jedení. Platí to aj pri deťoch s centrálnou poruchou zraku CVI (alebo tiež kortikálna či cerebrálna zraková porucha).

Centrálna porucha zraku sa prejavuje u každého dieťaťa inak. No existuje niekoľko spoločných prejavov, ktoré rôznou mierou charakterizujú správanie detí s touto diagnózou. Záleží tiež aj na tom, v ktorej z troch fáz CVI sa vaše dieťa nachádza.

Skúsme tieto prejavy dať do súvislosti s každodennou rutinou – jedením. Usporiadajme jedenie nášho dieťaťa tak, aby mohlo zapojiť aj zrak a učilo sa ho využívať.

Farby bývajú dôležité

Najčastejšie to býva červená alebo žltá. No môže to byť aj hráškovo zelená, či modrá. Možno dieťa v kaleidoskope prichádzajúcich zrakových podnetov vie rozlíšiť iba predmety v tejto jedinej, obľúbenej farbe. A možno stačí, aby obľúbená farba bola súčasťou predmetu. Podľa toho vyberáme napríklad lyžičku, tanier, ozdobíme jedlo zelenou uhorkou, červenou paradajkou, natrieme chlieb oranžovým lekvárom.

Pomáha pohyb

Niektoré dieťa s CVI vidí veci iba, ak sa hýbu, iné dieťa len, keď sa nehýbu. S druhou možnosťou si vieme poradiť. Čo však s tou prvou? Aby zaujal pozornosť, hýbať sa môže predmet, alebo dieťa. Neznamená to, že budeme s miskou alebo lyžicou behať po kuchyni alebo dieťa hojdať v hojdačke, aby ich videlo. Stačí napríklad lyžicou jemne pohýbať na mieste, prípadne si pomôcť materiálom s odleskami. Ten zabezpečí rovnaký vnem, ako pohyb.

Počkajme si

Rátame s tým, že ak má dieťa dojčenskú fľašu, lyžicu, tanier, jedlo na tanieri zbadať a rozpoznať, bude to chvíľu trvať. Môže to byť niekoľko sekúnd i dlhšie, no bude to viac, ako by sme bežne čakali. Zrakové vnímanie je pre deti s CVI zložitá záležitosť. Áno, s pomocou hmatu by to bolo rýchlejšie, no my teraz chceme niečo viac. Keď dieťa uvidí napríklad lyžičku – získava o nej zrakovú predstavu a ukladá si jej obrázok v svojom mozgu. Opakovanie pri každom jedle potom celú vec uľahčí.

Sprava či zľava?

Možno dieťa uvidí lepšie, keď mu podáme lyžicu alebo servírujeme jedlo v strede. A možno sprava alebo zľava. Nejdeme trénovať, aby videlo, tam kde sa to nedá. Naopak. Ukážeme veci tam, kde má šancu uspieť.

Multitasking nie je dobrá voľba

Začnime podložkou a otázkou. Ako vidí dieťa s CVI? Často sa to opisuje, ako kaleidoskop tvarov, farieb, zvukov, ktoré prichádzajú, odchádzajú a nevedno, čo s čím súvisí a čo kde má začiatok a koniec. Preto pomôže dať na stôl jednofarebnú, nevzorovanú podložku, na ktorej sa napríklad tanier nebude strácať. Ak dieťa kŕmite, dajte si jednofarebné, najlepšie čisto čierne alebo biele tričko. Vytvorte tak pozadie, na ktorom bude pre dieťa lyžičku s jedlom ľahšie rozlíšiť.

A čo okolie? Pozerať sa pre dieťa s CVI vyžaduje veľa pozornosti. Prostredie plné zvukov, pohybu, dotykov nemusí popri pozeraní zvládať. A tak prestane pozerať. Niektoré dieťa, aby videlo a rozpoznalo napríklad lyžicu, ktorá mu symbolizuje jedlo, potrebuje pre čas zrakovej „práce“ pauzu od dotykov a závalu slov. Pre rodiča to spravidla ťažké. Ale pochvala a pohladkanie, ktoré tak veľmi chcete s dieťaťom zdieľať, počkajú iba chvíľku. Niekedy stačí, aby sa len utíšili zvuky a pohyb naokolo, prípadne, aby bol „prítomný“ iba limitovaný počet dobre známych podnetov.

Jedlo? Niektoré dieťa môže odmietať príliš „členitý“ výzor vecí. Teda aj jedla, ak sa má naň pozerať. Lepšie viditeľná môže byť jednofarebná zemiaková polievka, kaša, chlieb natretý jednofarebnou nátierkou, než prezdobené kúsky chlebíka, ktoré si má dieťa samo pohľadať zrakom a dať do úst.

Pre deti s CVI môže byť zložité pozerať na vašu tvár, alebo z očí do očí. V ľudskej tvári je toho jednoducho príliš veľa. Možno sa dieťa bude pozerať za vás, možno na vaše čelo alebo na vlasy. Ak má rado červenú a upúta ho pohyb, možno bude riešením, aby ste vaše „Ham“ povedali výrazne a zblízka ústami s červeným rúžom. Alebo mu uľahčíte pozeranie na vás žltou nevzorovanou šatkou okolo krku či nevzorovaným tričkom s dlhým rukávom.

S baterkou po ruke

Svetlo je ako maják, ktorý upúta pozornosť. Veľmi záleží, v akej fáze CVI sa vaše dieťa nachádza ak má pozerať do taniera, budete ho musieť zatraktívniť tak, aby podobnou vlastnosťou konkuroval hlavnému osvetleniu v miestnosti (okná, luster). Napríklad tak, že baterkou zasvietite a spojíte pre dieťa mimoriadne atraktívne svetlo s predmetom záujmu – jedlom, lyžičkou a pod.

Chrumka až k oku

Ak si vaše dieťa potrebuje pri pozeraní priložiť lyžičku, kúsok chlebíka či napríklad chrumku až k oku, nebráňte mu. Toto konanie nesúvisí s dioptriami, tak ako to bežne poznáme. Svet je pre dieťa s CVI ako spletitá mozaika, v ktorej je ťažké niečo rozpoznať. Priblížením izoluje od rušivého pozadia to, čo si chce pozrieť.

Najskôr to, čo poznám

Nestretli sa nová lyžica, nové jedlo, podložka, podbradníček s úspechom? Môže sa to stať. Deti s CVI jednoducho často uprednostňujú to, čo už poznajú a vedia zrakom lepšie rozpoznať medzi ostatnými vecami.

Otočí hlavu, kým chytí rožtek?

Aj to sa môže stať. Pre dieťa s CVI môže byť veľmi ťažké pozerať sa na nejakú vec a zároveň ju aj uchytiť. Záleží od toho, v akej fáze sa dieťatko práve nachádza.

Ako ukázať lyžičku? Musí mať tanier jednu farbu alebo stačí napríklad biely s farebným okrajom? Ozaj treba do taniera svietiť? Ako pre dieťa zrakovo zatraktívniť jedlo? Každé dieťa s CVI je individuálne a všeobecné rady nemusia platiť.

Ranej starostlivosti sme začali vďaka projektu Vitálne kapacity s posúdením funkčného zraku zameraným aj špeciálne na CVI. Pokúsime sa odpovedať na tieto vaše otázky.

 

Pripravila Halka Tytykalová a tím Ranej starostlivosti

Prečítajte si aj naše ostatné články

Rozvoj dieťaťa a podpora rodičovstva

Vitálne kapacity

Spánok

Obliekanie

Hygiena

Hra

Jedenie

Interakcie a vzťah

Povedali o nás