Ako dieťa objavuje svet a seba v ňom? Predsa hrou!
Hra je pre dieťa prirodzenou každodennou aktivitou. Prináša mu radosť i zábavu a významne ho obohacuje. Umožňuje mu vyjadriť vlastným spôsobom to, čo cíti, vníma, chápe, čo sa už naučilo, čo ho zaujíma a je pre neho dôležité.
Oproti iným bežným aktivitám je hra veľmi rozmanitá. Dáva oveľa väčší priestor pre tvorivosť dieťaťa a vlastné skúmanie.
Hra nemá vonkajší účel, ako iné bežné denné aktivity, ako sú jedenie, obliekanie a podobne. Vzniká z vitálnej potreby žiť, poznávať a patriť k svetu, rozvíjať sa. Vyžaduje od dieťaťa určité povedomie o sebe, svojom tele a svete, aby hru dokázalo zahájiť a kontrolovať.
Vzrušujúce dobrodružstvo
Hra prináša vzrušujúce napätie medzi akciou dieťaťa a reakciou okolia. Dieťa skúša určité aktivity, očakáva, čo sa bude diať. Výsledok môže byť prekvapením a motivuje ho pokračovať. Napríklad ak ťuká lyžičkou o tanier, plný pohár alebo o stôl, vznikajú rôzne zvuky.
A dieťa láka skúšať znovu, či to bude rovnaké a čo sa stane.
Najlepšia „ terapia“
Hra rozvíja všetky oblasti vývinu dieťaťa poznávanie, vyjadrovanie pocitov a spracovávanie zážitkov, osvojovanie si sociálnych vzťahov, rolí a pravidiel. Podporuje vymýšľanie a skúšanie nových nápadov.
Spôsob hry sa mení s vekom dieťaťa a s tým, ako sa rozvíja. Záleží však, aké možnosti a podporu okolia dieťa pre rozvoj hry má a aké sú jeho znevýhodnenia.
Ako je to so samostatnou hrou a je každá hra rovnaká? Čítajte v ďalšej časti nášho článku na tému „Hra” v našom seriáli Doma s Ranou starostlivosťou.
Pripravila Otília Čechová a tím Ranej starostlivosti
Spracované podľa: Yolanda Moleman, Ellen van den Broek, Ans van Eiden: Rosteme hrou, Raná péče EDA, Praha 2014