Hra je tréningom pre život: Ako ju podporiť?
Už vieme, prečo je hra pre dieťa dôležitá. Venujme sa teraz tomu, ako ju podporiť a ako sa prostredníctvom hry dieťa pripravuje na život v spoločnosti iných.
V ranom veku dieťa potrebuje, aby blízka rodina vnímala a rozumela jeho potrebám a záujmom a v hre ho podporovala. Pocit bezpečia a stálosti v rodine, vnímaví a reagujúci rodičia a uspokojené základné potreby vytvárajú priestor pre hru. Hru môžeme vnímať z viacero hľadísk. Ako sociálnu aktivitu s niekým (s dospelými,
rovesníkmi), ktorá vyústi do kooperatívnej spoločnej hry detí v školskom veku, s porozumením rôznych pravidiel a rolí v živote človeka.
Striedanie sa i samostatná hra
Dieťa sa učí striedať v aktivite, napodobovať iných, iniciovať hru, vybrať si podľa svojho záujmu, pozvať niekoho do hry. Postupne porozumie slovám a pokynom týkajúcich sa rôznych druhov hier a hračiek. Opakuje v hre, čo videlo, počulo, ukazuje hračky, aby vzbudilo pozornosť. Hra s vrstovníkmi mu na rozdiel od hry s dospelým umožňuje byť v rovnocennej pozícii, dôležité sú jeho možnosti zapojiť sa do skupiny detí, sociálne zručnosti a skúsenosti s hrou.
Aj samostatná hra dieťaťa je dôležitá, tiež umožní rodičovi venovať sa iným činnostiam. Dieťa samostatným skúmaním postupne preniká aj do sveta predmetov, ktorý ho obklopuje.
Existuje viac druhov
V rámci svojho vývinu sa dieťa postupne učí používať hračky a predmety vhodným spôsobom, dostať sa samo k niečomu, čo ho zaujíma, vyberať a vkladať veci do nádob. Tiež napríklad skladať kocky a niečo z nich vytvárať, predstierať, že je niekým iným. Napokon kocka môže byť raz auto, raz domček.
Všeobecne tak môžeme rozlišovať hru na manipulačnú, keď dieťa uchopuje hračky, stláča ich, dáva si ich do úst a podobne. Ďalej kombinačnú (dieťa používa dva predmety, alebo činnosti), funkčnú (predmety v hre dieťa používa podľa ich účelu) a napokon aj symbolickú hru. Pri nej dieťa predstiera – hrá sa na niečo.
Osobitným druhom hry je senzopatická hra. Do tejto hry dieťa zapája svoje telo, všetky zmysly, skúma a objavuje rôzne materiály, ako napríklad piesok, či farby.
Čo pre vás o hre ešte pripravujeme?
V nasledujúcich týždňoch v našom seriáli Doma s Ranou starostlivosťou sa pri jednotlivých druhoch hry zastavíme viac. Budeme sa venovať aj tomu, akú podobu má u detí so zrakovým a aj viacnásobným znevýhodnením a tiež, aké hračky, predmety a prostredie podporujú rozvoj hry.
Pre niektoré deti hra nie je samozrejmosťou a potrebujú naše porozumenie a podporu.
Pripravila Otília Čechová a tím Ranej starostlivosti
Spracované podľa: Yolanda Moleman, Ellen van den Broek, Ans van Eiden: Rosteme hrou, Raná péče EDA, Praha 2014