Obliekanie #4 – Pohľad fyzioterapeutky

V článku sa dozviete: Orientačný prehľad vývinových míľnikov. Tipy, ktoré môžu pomôcť pri obliekaní.

Vydané  4. marca 2021, zverejnil 

Tento článok v krátkosti uvádza prehľad vývinových míľnikov v obliekaní a v zručnostiach potrebných pri obliekaní u detí. Vekové ohraničenie je potrebné vnímať ako informačné. pretože každé dieťa je jedinečné. má svoje vlastné tempo vývinu. Preto treba byť vnímavý na svoje dieťa. Pre niektoré deti, vzhľadom na ich znevýhodnenie, môže byť náročné zvládnuť určité zručnosti. Môžu potrebovať viac času viac pozornosti.

  • 15 mesiacov— dieťa ochotne pomáha, spolupracuje pri obliekaní
  • 18 mesiacov — položí si čiapku na hlavu, rozopne zips na veľkej bábike/montessori modeli (rám so zipsom), pokúša sa navliecť si ponožky alebo topánky
  • 24 mesiacov — obúva si topánky, strká pažu do rukáva, pokúša sa umyť si ruky a osušiť
  • 30 mesiacov — častejšie sa vyzlieka, rado si naťahuje ponožky
  • 3 roky — pomáha pri vyzliekaní košele, veľkých vecí, začína sa obliekať, rozopína veľké gombíky, zapína veľké gombíky (na montessori ráme, na veľkej bábike), rozšnuruje topánky (ťahá šnúrku). osuší si ruky nie úplne, oblieka bábiku.
  • Ak má dieťa ortézy alebo aparát dokáže si cez ne niečo obliecť, obuje si ortopedické topánky na suchý zips a dostatočne voľnú topánku
  • 4 roky — oblieka sa skoro samé. umyje a osuší telo a ruky samé, všetko ešte nedokonale; zoberie kefku a samo si umyje zuby, učí sa šnurovať topánky na cvičnej väčšej topánke
  • 4,5 roka — zašnuruje topánky na modeli (ešte nevie dvojitú slučku, ale prekladá šnúrky)
  • 5 rokov— oblieka sa samé, zapne si aj menšie gombíky
  • 6 rokov — začína sa česať. hrebeňom urobí rovný pohyb, urobí si jednoduchý vrkoč gumičkou (ešte je strapatý). vie sa vysmrkať. vykefuje si vlasy. kefou urobí oblúkový pohyb
  • 7 rokov— urobí dvojitú mašličku na topánkach
  • 9 rokov — vykúpe sa samé


Učíme sa obliekať

Nácvik sa robí na veľkých bábikách najmä u detí so znevýhodnením. Ak chceme aby sa dieťa naučilo šnúrovať topánky, všetko musí byť veľké, mať veľkú predlohu.

Dieťa pri nácviku obliekania nesmie mať tesné oblečenie radšej veľké. Najskôr sa učí hornú Časť tela. potom dolnú alebo naopak ale nie naraz, Zvyšok vždy oblečie rodič.

Keď si dieťa dokáže samostatne obliecť jednu časť tela, učíme sa obliekať druhú. Dôležité je opisovať dieťaťu čo sa deje, pomenovať časti tela. Dieťa je väčšinou obliekané v sede. Dávajme však pozor pri deťoch, ktoré ešte nesedia samé. Keď dieťa nevie sedieť, spodnú časť tela obliekame a vyzliekame v ľahu. Dieťa tak má pocit istoty. Inak nemá oporu a obliekanie môže byť pre neho nepríjemné. Vrchnú časť tela obliekame v sede. Najťažšie je obliekanie cez hlavu (tričká a svetre). Toto sa učíme ako posledné.

Obliekanie je vždy náročné na rovnováhu a na rozsah pohybov koreňových kĺbov končatín (ramien a bedier). Aj keď väčšinu obliekania robíme v sede, kde nehrozí nebezpečenstvo padnutia, je dôležité nacvičovať rovnováhu (poradiť sa s fyzioterapeutom). Pred nácvikom musí mať dieťa kĺby voľné. To dosiahneme vhodným cvičením alebo polohami, pri ktorých sa kĺby uvoľnia (tiež je vhodné poradiť sa s fyzioterapeutom).

Pri obliekaní spodnej polovice tela na toalete je dôležité, že sa dieťa musí vedieť postaviť. Inak musí mať podporu na rúk.

Pripravila: Eva Mošovská, fyzioterapeutka a tím Ranej starostlivosti

Prečítajte si aj naše ostatné články

Rozvoj dieťaťa a podpora rodičovstva

Vitálne kapacity

Spánok

Obliekanie

Hygiena

Hra

Jedenie

Interakcie a vzťah

Povedali o nás