Senzopatická hra, alebo prečo deti radi skáču do kaluže

Ide o pocity a zážitky dieťaťa pri hre s rôznym materiálom. Zapája v nej všetky zmysly. Dovoľme dieťaťu chvíľu robiť to, čo nie je bežne dovolené!

Vydané  28. apríla 2020, zverejnil 

Čo tajomné sa skrýva pod týmto názvom? Niečo, čo všetci dobre poznáme….

Je to hrová aktivita, pri ktorej dieťa zapája svoje telo a vo veľkej miere najmä hmat. Viac ako o tvarovanie materiálu, vytváranie niečoho, ide o pocity a zážitky dieťaťa. Teda ide o zážitok z interakcie s určitým materiálom pri hre (Hellendoorn, 1989). Dieťa v nej zapája všetky zmysly — zrak, sluch, čuch, hmat, rovnováhu, držanie tela. Je to najzákladnejšia forma hry, môže byť súčasťou iných foriem.

Materiál pre senzopatickú hru tvorí prevažne beztvará hmota ako piesok, voda, cesto, hlina, pena, blato, puding, jogurt, kaša, prstové farby… Dieťa môže maľovať pudingom na veľký podnos, vnímať vlastnosti vlhkého a suchého alebo hrubého a jemného piesku, studenej a teplej vody.

Ale možno použiť aj pevné tvarované materiály: fazuľu, hrach, semienka, obilniny, loptičky, makaróny, korálky, kefky, guľôčky, veľké gombíky, kamienky, kúsky látky.. Môže ponárať ruky do misky s fazuľou, prevaľovať sa v guľôčkovom bazéne.

Prečo deti rady skáču do kaluže?

Dieťa vníma zmyslami vlastnosti tohto materiálu v celistvosti, užíva si babranie sa. Piesok cítime medzi prstami, je chladný a sypký, prstové farby sa dajú natierať na telo, miešať. Voda strieka na všetky strany, je lákavé púšťať ju z vodovodného kohútika na ruky, prelievať z fľaše do misky.

Deti so zrakovým znevýhodnením

Niektoré deti, ktoré nevidia, ale aj slabozraké, sa nerady dotýkajú beztvarých materiálov, niečoho studeného, sypkého. Myslíme na to, aby sa dieťa cítilo bezpečne, rešpektujeme ich pocity, zoznamujeme ich postupne. Pomenovávame, čo sa deje, naše pocity ( „ aký je ten piesok jemný, príjemný“), necháme dieťa ohmatať trochu piesku na našej ruke len jedným prstom. …Alebo nasypeme do misky materiál s pevným tvarom, môže v ňom hľadať skrytý predmet.

Deti môžu byť prekvapené tým, že sa materiál nedá uchopiť, pod rukami sa neustále mení. Zmeny sú neočakávané (nemôže ich kontrolovať zrakom), dieťa potrebuje pochopiť, že je to stále tá istá vec. Navyše sa to môže lepiť na ruky, čo niektoré deti dotykovo citlivé neznášajú.

Prečo deťom senzopatickú hru umožňovať?

Rodičia asi tento druh hry na rozdiel od detí veľmi nevyhľadávajú, vnáša do domu neporiadok.

Hra s beztvarým materiálom ale umožňuje uvoľnenie, upokojenie. Nemôžeme nič pokaziť. A môžeme chvíľu robiť to, čo nie je bežne dovolené. Rozmazávať, striekať, vylievať, a vnímať to ako zábavu.. Hra môže získať charakter rytmického zážitku v spojení s hudbou.. Môže byť dobrým počiatkom na rozbeh a obnovenie radosti z hry napr. u detí po strate zraku, operáciách mozgu, ktoré sa v hre neposúvajú..

 

Pripravila Otília Čechová

Použitá literatúra:

  • E. van den Broek, Y. Moleman, J. Hellendoorn: Škála vývoje hry dětí se zrakovým postižením,  Raná péče EDA, o.p.s., Praha 2015
  • Y. Moleman, E. van den Broek, A. van Eijden: Rosteme hrou. Raná péče EDA, o.p.s., Praha 2014

Prečítajte si aj naše ostatné články

Rozvoj dieťaťa a podpora rodičovstva

Vitálne kapacity

Spánok

Obliekanie

Hygiena

Hra

Jedenie

Interakcie a vzťah

Povedali o nás