Spánok a svetlo
Naše dieťa sa chce v noci hrať! Ako riadi mozog spánok a bdenie? Je to u nevidiacich detí inak? Pomôžme dieťaťu vytvoriť harmonogram dňa.
Matthew Walker. americký neurovedec, si položil otázku. ako pozná naše telo kedy je čas ísť spať, V odpovedi na túto otázku uviedol dva faktory.
V hĺbke nášho mozgu sa ukrývajú vnútorné hodiny nastavené na dvadsaťštyri hodinovú periódu. Vytvárajú cyklický denno-nočný rytmus (cirkadiánny), ktorý má vplyv na to, kedy sa cítime čulí alebo unavení. Druhým dôležitým faktorom je chemická látka (adenozín). ktorá vytvára spánkový tlak v mozgu. Čím dlhšie bdieme. tým viac sa tejto látky nahromadí. Rastie túžba po spánku. nutkanie spať. Adenozín sa odbúra obvykle po 8 hodinách zdravého spánku. Tieto dva systémy v mozgu sú odlišné a prebiehajú nezávisle.
VNÚTORNÉ HODINY V NÁS
Vzhľadom na našu tému sa pristavíme viac u cirkadiánneho rytmu. Vytvára si ho temer každý živý organizmus. Rytmus sa približuje 24-hodinovému cyklu otáčania zeme okolo svojej osi. Väčšina živých tvorov na zemi zosúladila svoje vnútorné telesné funkcie a prijímanie potravy s uvedeným otáčaním zeme.
U ľudí potvrdil jeho prítomnosť experiment v roku 1938. Americký vedec Nathaniel Kleitman strávil so svojím asistentom v hlbokej jaskyni bez prístupu slnečného svetla 32 dní. Vedci objavili, že ľudia si uchovávajú vnútorný rytmus bdenia a spánku aj počas neprítomnosti vonkajšieho slnečného svetla. Avšak ich cyklus bol o niečo dlhší ako 24 hodín. Z toho pramení latinský názov „cirkadiánny cyklus“. V preklade znamená „ trvajúci približne deň-. Zistilo sa, že jeho priemerné dĺžka je 24 hodín a 15 minút.
Vnútorné hodiny sú umiestnené v strede nášho mozgu. nad prekrížením očných nervov (suprachiazmatické jadrá). Registrujú tak svetelné signály z očí počas ich prenosu do mozgovej kôry, Tieto nepatrné jadrá okrem toho kontrolujú veľký počet iných funkcií v tele (hormonálne. teplotné, metabolické, kardiovaskuárne).
Počas dňa aktivujú veľa mechanizmov. ktoré nás udržiavajú bdelými. V rámci cirkadiánneho cyklu sa ľudia môžu líšiť podľa toho, kedy majú v priebehu dňa vrchol svojej bdelosti. Najvýraznejšie dedične podmienené rozdiely sú medzi rannými a večernými typmi. Keďže nežijeme v tmavej jaskyni, sme vystavovaní slnečnému svetlu. Denné svetlo preniká aj cez mraky a ovplyvňuje nás. Ľudský mozog využíva svetlo na úpravu svojho cyklu spánku a bdenia, aby sa priblížil 24 hodinám.
MELATONÍN OHLASUJE STMIEVANIE
Suprachiazmatické jadrá pôsobia na vylučovanie dôležitého hormónu melatonínu. Uvoľňuje sa do krvného obehu z epifýzy- šuškovitého telieska hlboko v mozgu. Jeho hladina sa začína zvyšovať krátko po súmraku. vrcholí okolo polnoci a klesá v ranných hodinách. Na svitaní zastaví jeho uvoľňovanie do mozgu slnečné svetlo, ktoré preniká aj cez zatvorené viečka. M. Walker nazval melatonín megafónom ohlasujúcim tmu. Pomáha načasovať nástup spánku. Na samotnom spánku sa nepodieľa. úlohu preberajú iné procesy a časti mozgu. Množstvo melatonínu u ľudí začína po puberte klesať.
AKÉ INÉ SIGNÁLY NÁS MÔŽU NALADIŤ NA SPÁNOK?
Ubúdanie denného svetla je dôležitým. ale nie jediným signálom prichádzajúcej noci. Pomáhajú pravidelne sa opakujúce rutiny. podporujúce večerné utlmenie dieťaťa a príprava na spánok (večera, kúpanie. obliekanie pyžama Dôležité je však aj to, ako trávime deň a Či sme dostatočne vystavení dennému svetlu. Zaujímavé sú v tejto súvislosti skúsenosti z táborov dvoch skupín. ktoré overovali význam štruktúrovania dňa počas zimného pobytu v Antarktíde. V tomto období tam prevláda veľmi nízka úroveň osvetlenia. Výsledkom experimentu bola skúsenosť. Že pravidelný denný režim s rutinami pomáhal lepšie udržať 24- hodinový rytmus spánku a bdenia ako prílišná voľnosť.
Uvádza sa, Že asi štvrtina malých detí má problémy so spánkom. Počiatočný 3 – 4 hodinový cyklus spánku a bdenia sa postupne upravuje a spánok sa presúva na noc. Vo štvrtom roku života je už cirkadiánny rytmus upevnený. prevláda dvojfázový vzorec spánku.
PRÍČINY PORÚCH SPÁNKU U DETÍ SÚ RÔZNE
Môžu spočívať v telesnom. zdravotnom stave dieťaťa (napr. epilepsia, rôzne ochorenia a telesné nepohodlie). Iné sú podmienené rôznymi vplyvmi v prostredí. ale častá je kombinácia príčin. Vyčerpanosť, emočné problémy rodičov a nepravidelný režim dieťaťa môžu telesné komplikácie znásobiť. Tiež môže hrať rolu ako si dieťa dokáže osvojiť určité signály a prispôsobiť sa zmenám vo svojom dennom režime.
Vzhľadom na určité zistenia o vytváraní prepojení v mozgu v ranom veku u detí s autizmom začali vedci skúmať ich spánkový rytmus. Zistili, Že ich cirkadiánny rytmus je v porovnaní s inými deťmi slabší a vylučovanie melatonínu je v priebehu 24 hodín vyrovnanejšie. Preto aj signál. kedy by mali spať a kedy bdieť nie je výrazný. Skúmanie spánkových abnormalít, podľa Walkera, tak vytvára nové možnosti včasného odhalenia autizmu.
PORUCHY SPÁNKU U DETÍ SO ZRAKOVÝM ZNEVÝHODNENÍM
Pozrime sa ale na ťažkosti súvisiace so závažným zrakovým znevýhodnením. Vytvorenie spánkového režimu u detí, ktoré nerozlišujú svetlo a tmu. môže byť náročné. Niektorí nevidiaci jednotlivci sú citliví na svetlo ak majú zachovanú kolaterálnu vizuálnu dráhu zo sietnice oka do spomínaného suprachiazmatického jadra
Vzhľadom na chýbajúcu korekciu cirkadiánneho rytmu pomocou svetlocitu sa môže rozvinúť tzv. non-24-h0dinový syndróm spánku a bdenia CRD (https://non-24.com). Výsledkom býva. že zaspávanie sa každú noc neustále posúva, až sa v určitých intervaloch noc a deň prevrátia. Vylučovanie melatonínu býva narušené. Vznikajú veľmi náročné situácie s negatívnym dopadom na dieťa i rodinu. V praxi i odbornej literatúre sa v rámci terapie skúša najmä podávanie syntetického melatonínu a dôsledné štruktúrovanie dňa s rutinami s posilňovaním signálov spánku a bdenia, ako to môžeme ilustrovať na nasledujúcom príklade.
NAŠE DIEŤA SA CHCE V NOCI HRAŤ
LeAndra Monsen je matkou ročného dievčatka Abigail, ktoré nevidí. Abigail mala prevrátený deň a noc, v noci sa chcela hrať. jesť. Rodičia pokladali za správne plne sa prispôsobiť jej potrebám, a tak sa pri nej v noci striedali. Avšak po narodení najmladšieho dieťaťa sa rozhodli pre zmenu. Tento spôsob života nepomáhal ani dieťaťu, ani rodine, Navštívili špecialistu pre problémy so spánkom, ktorý stanovil dieťaťu diagnózu CRD (Circadian Rhytm Disorder).
Rodina získala informácie 0 našich vnútorných hodinách. vzťahu svetla a melatonĺnu. význame dodržiavania dôsledného režimu u dieťaťa. Spolu so špecialistom naplánovali liečbu s dávkovaním melatonínu pred spaním a stanovením zásad každodennej starostlivosti o Abigail (podrobnejšie informácie pozri na www.wonderbaby.org), Harmonogram celého dňa s presným postupom pri vybraných rutinách si rodičia vyvesili na viditeľné miesto.
Vo svojich odporúčaniach mama kladie veľký dôraz na rutiny. Ak svetlo nevnímame. narastá ich význam. Je dôležité vydržať potrebné obdobie, pripraviť sa na protesty a vyčerpanie.
V harmonograme dňa rodičia vybrali 6 denných rutín s presným načasovaním, dohodnutými signálmi a slovnými frázami.
• Signály pre nočný spánok: večera 0 18.30. podávanie liekov, kúpanie 0 19.15. Slovný komentár: -Je noc, Abby, zatvor si očká a spinkaj-. Rodičia jej pripomínajú nočný čas pri večeri, podávaní liekov–
• Signály pre ranné vstávanie: 0 8,30. raňajky 0 9,00. Slovný komentár: . Je ráno. Abby. Všetci sme hoľe a máme otvorené Oči. Je čas na hru, byť hore•. Opäť jej v priebehu dňa pripomínajú. že je deň a plánujú aktivity.
• Denné signály: Obed 0 13-30. pobyt vonku 0 14.00. Slovný komentár: -Abby, je čas na obed. Všetci ideme jesť. tešíme sa. nebudeme hladní.‘ -Abby. je čas. aby sme išli von! Obujeme si topánky, vezmeme chodítko., tešíme sa. Že ideme von!“
• Signály jedenia: 0 9.00. 13-30, 18.30 pre raňajky. obed, večeru. Rodičia hovoria dieťaťu. koľko je hodín. aké jedlo nasleduje, napr.: -Raňajky, Abby. je deväť hodín ráno. Podobne postupujú pri obede a večeri.
• Signály kúpania; 0 19.15. Počas večere hovoria Abby. Že už je noc, . Tešíme sa. už je noc. TO bol ale pekný deň!. Je Čas Ísť spať!“ Dieťa počúva, ako voda tečie do vane a drží svoj uterák,
• Situačné signály: pre vychádzky, návštevy a pod. Rodičia vždy vysvetlia. kam idú, koho navštívia, v akom čase. Hovoria o tom v aute, počas chôdze na ceste.- Rodičia tak pomáhajú orientovať sa v čase a aktivitách. Na doplnenie používajú aj fyzické signály pre jednotlivé rutiny – pyžamo naznačuje spánok, uterák kúpanie…
Na začiatku odporúčajú sledovať spánkové vzorce dieťaťa a návštevu špecialistu. Potom nasleduje dodržiavanie najmä týchto zásad; rozvinúť a udržať rutiny. počas dňa poskytovať dieťaťu stanovené signály. nedovoliť mu spať mimo stanoveného režimu. poradiť sa s lekárom o melatonĺne a vyrobiť si harmonogram. Rodičom Abigail sa takto podarilo upraviť jej spánok. Výrazne to zlepšilo aj náladu dieťaťa, jeho chuť do jedla. prispôsobivosť novým situáciám a celkové zdravie. Celá rodina mala prospech z toho. Že Abigail prespala celú noc.
Spracovala: Otília Čechová a tím Ranej starostlivosti n.o.
Zdroje:
- www.wonderbaby.org/topics/sleep solution/DeveIoping Your Blind Chilďs Sĺeep Schedule, LeAndra Monsen
- M. Walkeľ: Prečo spíme, Citadella, 2018
- C, Stores. P. Ramchandani: Sleep disordeľs in visually impaired childľen.
- Developmental Medicine and Child Neurology, 1999, 41, 348-352.
- R.L. Pogrund, D.L. Fazzi: Early focus, AFB Press, 2010